PRZEŚLIJ MI BLIKA I NIE SPRAWDZAJ, KTO DO CIEBIE KLIKA
Prześlij mi BLIKA i nie sprawdzaj, kto do Ciebie klika. Takie oczekiwania wobec potencjalnych ofiar mają oszuści, którzy korzystają z nowego sposobu na wyłudzanie pieniędzy. Przestępcy wykradają dane do kont na profilach społecznościowych, logują się do nich, a następnie wysyłają wiadomość do znajomych osoby, której konto zostało zhakowane i proszą o przesłanie kodu BLIK uprawniającego do szybkiej i łatwej wypłaty gotówki.
Prawie każdego dnia policjanci w kraju odnotowują przypadki oszustw przy użyciu metody na tzw. BLIKA. Zasada działania przestępców w każdym przypadku jest bardzo podobna. W pierwszej kolejności oszuści przejmują hasła do portali społecznościowych. Robią to, podsyłając nam linka do informacji z ciekawym tytułem. Gdy w niego klikniemy, automatycznie przekierowuje nas na zhakowaną przez oszusta stronę, na której jesteśmy proszeni o podanie loginu i hasła do swojego konta na portalu społecznościowym. Jeżeli na tym etapie nie zachowamy ostrożności i wpiszemy dane niezbędne do zalogowania, zostaną one przejęte przez oszusta.
Przejęty w ten sposób login i hasło, pozwalają przestępcom logować się na cudze profil na portalu społecznościowym, z którego rozsyłają prośby do wszystkich znajomych, prosząc o pilne przesłanie kodu BLIK.
Dlatego, aby nie stać się ofiarą oszusta, powinniśmy szczegółowo zweryfikować każdą prośbę dotyczącą przekazania numeru BLIK. Najlepiej uczynić osobiście lub telefonicznie, kontaktując się ze znajomym, który zwraca się do nas z taką prośbą.
Co zrobić, kiedy nasze konto zostało przejęte przez przestępców? Najlepiej od razu zmienić hasło i powiadomić wszystkich znajomych o przejęciu naszego profilu przez oszustów. Należy również natychmiast poinformować swoich znajomych, aby w żadnym przypadku nie przesyłali do nas numeru BLIK.